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Posted by : ROHINI KAMAL

भक्ति आंदोलन

सल्तनत काल से ही हिन्दू मुस्लिम संघर्ष का काल था । दिल्ली सुल्तानों ने हिन्दू धर्म के प्रति अत्याचार करना आरंभ कर दिये थे । उन्होंने अनेक मंदिरेां और मुर्तियों को तोड़ने लगे थे । जिससे हिन्दुओ ने अपने धर्म की रक्षा के लिए एकेश्वरवाद को महत्व दिया और धर्म सुधारको ने एक आन्दोलन चालाया यही आन्दोलन भक्ति आन्दोलन के नाम से विख्यात हुआ। मध्यकाल में सुल्तानों के अत्याचार एवं दमन की नीति से भारतीय समाज आंतकित और निराश हो चुका था । ऐसी स्थिति में कुछ विचारकों एवं संतों ने हिन्दू धर्म की कुरितियों को दूर करने के लिए एक अभियान प्रारंभ किया । इसी अभियान को भक्ति आन्दोलन के नाम से जाना जाता था।

भक्ति आन्दोलन के प्रवर्तक,सम्प्रदाय ,काल

  • शंकराचार्य , स्मृति सम्प्रदाय, अद्वैतवाद, 788-820 ई.
  • रामानुजाचार्य, श्री सम्प्रदाय ,विशिष्टाद्वैतावाद 1017-1133 ई.
  • निम्बार्काचार्य , सनक सम्प्रदाय द्वैताद्वैतवाद 1165 ई. (जन्म)
  • मध्वाचार्य, ब्रह्मा सम्प्रदाय, द्वैतवाद 1199-1278 ई.
  • कबीरदास, कबीर पंथ,विशुद्ध द्वैतवाद 1140-1510 ई.
  • नानक, सिक्ख सम्प्रदाय , 1469-1538 ई.
  • बल्लभाचार्य , रुद्र सम्प्रदाय, शुद्धाद्वैतावाद 1479-1531 ई.
  • चैतन्य महाप्रभु , मध्य गौडीय सम्प्रदाय ,अचिंत्य भेदाभेदवाद , 1486-1533 ई.
  • दादू दयाल, दादूपन्थ,निपख सम्प्रदाय , 1544-1603 ई.
  • तुकाराम, वारकरी सम्प्रदाय, 1598-1650 ई.
  • भक्ति आन्दोलन का उद्देश्य

    भक्ति आन्दोलन के निम्नलिखित दो उद्देश्य है।

  • हिन्दू धर्म एवं समाज में सुधार करना - भक्ति मार्ग अपनाने से समाज में धर्म के प्रति एकता की भावना जागृत हो गयी ।
  • इस्लाम एवं हिन्दू धर्म में समन्वय करना - भक्ति आन्दोलन के द्वारा इस्लाम व हिन्दू धर्म के प्रति समन्वय की भावना का विकास हुआ ।
  • भक्ति आन्दोलन को अपनाने के कारण

    मुस्लिम आक्रमणकारी के अत्याचार - भारत में मुस्लिम अत्याचारियों ने बबर्र ता से अत्याचार किया हिन्दुओं का कत्लेआम, मूर्तियों मंदिरों का विध्वंस आदि । इससे निजात पाने के लिए भक्ति आंदोलन को अपनाया गया ।

    धर्म एवं जाति का भय - मुस्लिम आक्रमणकारियों से हिन्दू सम्पद्राय के लागे भयभीत थे उन्हें यह डर था कि उनके धर्म एवं जाति का विनाश हो जायेगा । इसलिए इनकी रक्षा हेतु भक्ति आन्दोलन का आश्रय लिया गया ।

    इस्लाम का प्रभाव - हिन्दुओं ने अनुभव किया कि इस्लाम धर्म में सादगी व सरलाता है । उनमें जातीय भेदभाव नहीं है इसलिए हिन्दुओं ने इन्हें दूर करने के लिए जो मार्ग अपनाया। उसने भक्ति आंदोलन का रूप धारण कर लिया ।

    राजनैतिक सगंठन - मुस्लिम सुल्तानों ने भारतीयों पर भयकंर अत्याचार किया । भारतीय राजाओं को परास्त कर अपनी सत्ता की स्थापना की । इस संघर्ष से मुक्ति पाने के लिए भारतीयों ने अपने राज्य की पुर्नस्थापना की । जिससे हिन्दू धर्म संगठित हो गया और भक्ति मार्ग को बल मिला ।

    रूढ़िवादिता - मध्यकाल के आते आते हिन्दू धर्म रूढिव़ादी हो गया था । यज्ञो, अनुष्ठानों की संकीर्णता से लोग ऊब गये थे । वे सरल धर्म चाहते थे । जिससे भक्ति मार्ग का उदय हुआ।

    पारस्परिक मतभेद - हिन्दू धर्म में भेदभाव बहुत था । निम्न वर्गो की दशा बहुत दयनीय थी । भेदभाव को समाप्त करने के लिए भक्ति मार्ग को अपनाया गया ।

    हिन्दुओं की निराशा - मुसलमानों के अत्याचाार से हिन्दुओं की निराशा बढ़ चुकी थी। वे बहुत हताश हो गये थे र्इश्वर के अतिरिक्त उन्हें कोर्इ नहीं दिखार्इ दे रहा था जिसके कारण वे भक्ति मार्ग को अपनाया ।

    भक्ति आन्दोलन की विशेषतायें-

    भक्ति आन्दोलन की निम्नलिखित विशेषताये है । जो निम्नानुसार है-

  • एक र्इश्वरमें आस्था- र्इश्वर एक है वह सर्व शक्तिमान है ।
  • बाह्य आडम्बरों का विरोध- भक्ति आन्दोलन के सतां ने कर्मकाण्ड का खण्डन किया । सच्ची भक्ति से मोक्ष एवं र्इश्वर की प्राप्ति होती है ।
  • सन्यास का विरोध- भक्ति आन्दोलन के अनुसार यदि सच्ची भक्ति है र्इश्वर में श्रद्धा है तो गृहस्थ में ही मोक्ष मिल सकता है ।
  • वर्ण व्यवस्था का विरोध- भक्ति आन्दालेन के आन्दोलन के प्रवतकों ने वर्ण व्यवस्था का विरोध किया है । र्इश्वर के अनुसार सभी एक है ।
  • मानव सेवा पर बल- भक्ति आन्दाले न के समर्थकों ने यह माना कि मानव सेवा सर्वोपरि है । इससे मोक्ष मिल सकता है ।
  • हिन्दू मुस्लिम एकता का प्रयास- भक्ति आन्दोलन के द्वारा सतांे ने लोगों को यह समझाया कि राम, रहीम में कोर्इ अंतर नहीं ।
  • स्थानीय भाषाओं में उपदेश- संतों ने अपना उपदेश स्थानीय भाषाओं में दिया । भक्तों ने इसे सरलता से ग्रहण किया ।
  • समन्वयवादी प्र्रवृत्ति- संतो, चिन्तकों, विचारकों ने र्इष्र्या की भावना को समाप्त करके लोगों में सामजंस्य, समन्वय की भावनाओं को प्रोत्साहन दिया ।
  • गुरू के महत्व मेंं वृद्धि- भक्ति आन्दोलन के संतो ने गुरू एवं शिक्षक के महत्व पर बल दिया । गुरू ही र्इश्वर के रहस्य को सुलझाने एवं मोक्ष प्राप्ति में सहायक होता है । समर्पण की भावना- समर्पण की भावना से सत्य का साक्षात्कार एवं मोक्ष की प्राप्ति हो सकती है ।
  • समानता की भावना- र्इश्वर के समक्ष सभी लागे समान है । र्इश्वर सत्य है । सभी जगह विद्यमान है । उनमें भेदभाव नहीं है । यही भक्ति मार्ग का सही रास्ता है ।
  • भक्ति आन्दोलन के प्रमुख संत

    आचार्य रामानुज- इनका जन्म आधुनिक आन्ध्रपद्रेश के त्रिपुती नगर में 1066 र्इ. में हुआ था । वे विष्णु के भक्त थे । उन्होंने सभी के लिए मोक्ष प्राप्ति का मार्ग खोला ।

    रामानंद- इनका जन्म प्रयाग में एक ब्राम्हण परिवार में हुआ था । वे एक महान धर्म सुधारक थे । वे अल्पायु में ही सन्यास ग्रहण कर लिये थे, ये राम के भक्त थे इन्होंने वैष्णव धर्म का द्वार सभी के लिए खोल दिया था । वे प्रेम व भक्ति पर जोर दिये ।

    कबीर- कबीर एक महान सतं थे । इनका जन्म 1398 में काशी में हुआ था । इन्होंने भी प्रेम व भक्ति पर बल दिया । इन्होंने अंधविश्वास, कर्मकांड, दकियानूसी विचार, तीर्थ आदि पर खूब व्यंग्य किया है । उन्होंने पहली बार धर्म को अकर्मण्यता की भूमि से कटाकर कर्मयोगी की भूमि में लाकर खड़ा कर दिया । कबीर हिन्दू, मुसलमान, सम्प्रदायों की एकता का महान अग्रदूत था ।

    चैतन्य- चैतन्य महाप्रभु सन्यासी होने के बाद कृष्ण भक्ति में लीन हो गये । उनका विश्वास था कि प्रेम, भक्ति, संगीत, नृत्य आदि से र्इश्वर को प्राप्त किया जा सकता है ।

    नामदेव- वे भी बाह्य आडम्बर जाति पाति का विरोध किया । र्इश्वर की भक्ति को सच्चा मार्ग बतलाया ।

    गुरूुनानक- गुरूनानक ने मूिर्तपूजा का विरोध किया । इनके गुरू अर्जनु देव थे एकेश्वरवाद व निर्गुण ब्रम्हा के उपासक थे । वे हिन्दू मुसलमानों में एकता चाहते थे ।

    वल्लाभाचार्य- ये तेलगू बा्रम्हण परिवार के थे ये महान विद्वान थे । वे कृष्ण भक्ति का प्रचार किये । कृष्ण भक्ति के महत्व को उच्चकोटि का कहा । उन्होंने कृष्ण के प्रति सच्ची श्रद्धा व्यक्त की है ।

    ज्ञानेश्वर- ये ब्राम्हणों का विरोध करते थे । इन्होनें निम्न जाति के लोगों के लिए धार्मिक ग्रंथों पर प्रतिबंध लगाया था ।

    माधवाचार्य- 13वी सदी के महान सुधारक एवं संत थे । ये विष्णु के भक्त थे । इनका मानना था कि र्इश्वर भक्ति से इंसान जन्म मरण के चक्र से मोक्ष प्राप्त कर लेता है । निम्बार्क- ये कृष्ण राधा पर आधारित भक्ति की व्याख्या की है । ये धर्म सुधारक थे । ये पूर्ण आत्मसमर्पण पर जोर देते थे ।

    भक्ति आन्दोलन का प्रभाव

    धामिर्क प्रभाव- धार्मिक कट्टरता समाप्त हो गर्इ सहिष्णतु की भावना जागृत हो गयी।

    अंध विश्वासों में कमी अंधविश्वास एवं बाह्य आडम्बर, पाखण्ड आदि दूर हो गये ।

    र्इष्या द्वेष में कमी- भक्ति मार्ग से लोगो के मन में जो र्इष्या द्वेष की भावना समाप्त होकर एकता जागृत हो गर्इ ।

    समन्वय की भावना में वृद्धि हुर्इ- हिन्दु, मस्लिम में कटुता कम हो गर्इ ।

    धर्म निरपेक्ष भावना में वृद्धि- सभी धर्मो में एकता जागृत हुर्इ । यही कारण था कि अकबर जैसे सम्राट आये ।

    इस्लाम प्रसार की समाप्ति- लोगों में समानता की भावना उत्पन्न हो गर्इ । निम्नवर्ग इस्लाम के प्रभाव से मुक्त हो गया ।

    सिक्ख धर्म की स्थापना- भक्ति मार्ग के कारण गुरूनानक ने सिक्ख धर्म की स्थापना की ।

    बौद्ध धर्म का पतन- हिन्दू धर्म में जागृति आयी बौद्ध धर्म का पतन हो गया ।

    समाज सेवा में वृद्धि- समाज सेवा से लोगों के मन में मानव सेवा की भावना जागृत हुर्इ।

    कला का विकास- भक्ति आन्दोलन से अनेक भवनो का निर्माण होने से कला का विकास आरंभ हो गया ।



    Bhakti Movement

    There was a period of Hindu-Muslim struggle since the Sultanate period. Delhi sultans started persecution against Hindu religion. He started destroying many temples and idols. Due to which Hindus gave importance to monotheism to protect their religion and religious reformers started a movement, this movement became famous as Bhakti movement. In the medieval period, Indian society had become distraught and disappointed by the policy of tyranny and repression of the Sultans. In such a situation some thinkers and saints started a campaign to remove the evils of Hindu religion. This campaign was known as Bhakti movement.

    Originator of Bhakti movement, sect, period

  • Shankaracharya, Smriti Sampradaya, Advaita, 788-820 AD.
  • Ramanujacharya, Sri Sampradaya, Vishishtadvaitavada 1017-1133 AD.
  • Nimbarkacharya , Sanaka Sect Dvaita Dvaita 1165 AD (birth)
  • Madhvacharya, Brahma Sect, Dualism 1199-1278 AD
  • Kabirdas, Kabir Panth, Pure Dualism 1140-1510 AD.
  • Nanak, Sikhism, 1469–1538 AD.
  • Ballabhacharya , Rudra sect, Shuddhadvaita 1479-1531 AD.
  • Chaitanya Mahaprabhu, Middle Gaudiya Sampradaya, Achintya Bhedabhevada, 1486-1533 AD.
  • Dadu Dayal, Dadupanth,Nipakh sect , 1544-1603 AD.
  • Tukaram, Varkari Sampradaya, 1598-1650 AD.
  • Objective of Bhakti Movement

    The Bhakti movement has the following two objectives.

  • Improving Hindu religion and society - By adopting the path of devotion, the feeling of unity towards religion was awakened in the society.
  • Coordinating Islam and Hinduism - Through the Bhakti movement, the spirit of syncretism between Islam and Hinduism was developed.
  • Reasons for adopting Bhakti movement

    Atrocities of Muslim invaders -  In India, Muslim tyrants brutally tortured Hindus, massacre of Hindus, destruction of idols, temples etc. To get rid of this Bhakti movement was adopted.

    Fear of religion and caste -  The people of the Hindu community were afraid of Muslim invaders, they feared that their religion and caste would be destroyed. Therefore, the Bhakti movement was taken to protect them.

    Influence of Islam -  Hindus realized that there is simplicity and simplicity in the religion of Islam. There is no caste discrimination in them, so the path adopted by Hindus to remove them. It took the form of Bhakti movement.

    Political organization -  Muslim sultans committed horrific atrocities on Indians. He established his power by defeating the Indian kings. To get rid of this struggle, Indians re-established their kingdom. Due to which the Hindu religion got organized and the path of devotion got strength.

    Orthodoxy -  By the time of the medieval period, Hinduism had become orthodox. People were tired of the narrowness of the Yagyas and rituals. He wanted a simple religion. Due to which the path of devotion was born.

    Interpersonal differences -  There was a lot of discrimination in Hinduism. The condition of the lower classes was very pathetic. The path of devotion was adopted to end discrimination.

    Disappointment of the Hindus -  The despair of the Hindus had increased due to the atrocities of the Muslims. He became very frustrated that he could see no one except God, due to which he adopted the path of devotion.

    Features of Bhakti Movement

    The following are the characteristics of Bhakti movement. which is as follows-

  • Faith in one God - God is one, he is omnipotent.
  • Opposition to external vanity- The saints of the devotional movement refuted ritual. True devotion leads to salvation and attainment of God.
  • Opposing Sannyas - According to the Bhakti movement, if there is true devotion, there is faith in God, then salvation can be found only in the householder.
  • Opposing the Varna System - The promoters of the Bhakti movement have opposed the Varna system. All are one according to God.
  • Emphasis on human service - The supporters of Bhakti Andale believe that service to mankind is paramount. This can lead to salvation.
  • Efforts for Hindu Muslim Unity - Through the Bhakti movement, the sages explained to the people that there is no difference between Ram and Rahim.
  • Sermons in local languages- Saints gave their sermons in local languages. The devotees easily accepted it.
  • Coordinating tendency- Saints, thinkers, thinkers have encouraged the feelings of harmony, coordination among the people by eliminating the feeling of jealousy.
  • Increase in the importance of Guru - The saints of the Bhakti movement emphasized the importance of Guru and teacher. Guru alone is helpful in solving the mystery of God and attaining salvation. Spirit of Surrender - With the spirit of surrender, realization of truth and attainment of salvation can be achieved.
  • Sense of Equality - All people are equal before God. God is truth. is present everywhere. There is no discrimination among them. This is the right path of the path of devotion.
  • Major Saints of Bhakti Movement

    Acharya Ramanuja-  He was born in 1066 AD in Triputi town of modern Andhra Pradesh. Happened in . He was a devotee of Vishnu. He opened the path of salvation for all.

    Ramanand-  He was born in Prayag in a Brahmin family. He was a great religious reformer. He had taken sannyas at a young age, he was a devotee of Rama, he had opened the door of Vaishnavism to all. He emphasized on love and devotion.

    Kabir-  Kabir was a great saint. He was born in 1398 in Kashi. He also laid emphasis on love and devotion. He has done a lot of satire on superstitions, rituals, orthodox thoughts, pilgrimages etc. For the first time, he cut Dharma from the land of inaction and brought it to the land of Karma Yogi. Kabir was a great harbinger of unity of Hindu, Muslim, sects.

    Caitanya -  Caitanya Mahaprabhu, after becoming a sannyasi, became absorbed in devotional service to Krishna. He believed that God can be attained through love, devotion, music, dance etc.

    Namdev-  He also opposed the external ostentatious caste system. Showed devotion to God as the true path.

    Guru Nanak -  Guru Nanak opposed idol worship. His guru, Arjuna Dev, was a worshiper of monotheism and Nirguna Brahma. He wanted unity among Hindus and Muslims.

    Vallabhacharya  - He belonged to the Telugu Brahmin family, he was a great scholar. He preached Krishna Bhakti. The importance of Krishna Bhakti is said to be of high order. He has expressed true devotion to Krishna.

    Dnyaneshwar  - He was opposed to Brahmins. He had banned religious texts for the low caste people.

    Madhvacharya  was a great reformer and saint of the 13th century. He was a devotee of Vishnu. They believed that by devotion to God one attains salvation from the cycle of birth and death. Nimbarka - This is an explanation of devotion based on Krishna Radha. He was a religious reformer. He insisted on complete surrender.

    Impact of Bhakti Movement

    Religious effect-  Religious fanaticism ended, the feeling of tolerance was awakened.

    Reduction in blind beliefs,  superstition and external pomp, hypocrisy etc. were removed.

    Reduction in jealousy - By  the path of devotion, the feeling of jealousy in the minds of people ended and unity was awakened.

    There was an increase in the spirit of coordination – the  bitterness between Hindus and Muslims decreased.

    Increase in secular spirit  - Unity was awakened in all religions. This was the reason why emperors like Akbar came.

    The end of the spread of Islam  - a sense of equality was created among the people. The lower class became free from the influence of Islam.

    Establishment of Sikhism  - Guru Nanak established Sikhism because of the path of devotion.

    Decline of Buddhism -  There was an awakening in Hinduism, Buddhism declined.

    Increase in social service-  The spirit of human service was awakened in the minds of people through social service.

    Development  of Art - The development of art started with the construction of many buildings from the Bhakti movement.

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