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Posted by : ROHINI KAMAL

प्राचीन भारतीय इतिहास की जानकारी के साधन

प्राचीन भारत के इतिहास की जानकारी के साधनों को दो भागों में बाँटा जा सकता है- साहित्यिक साधन और पुरातात्विक साधन, जो देशी और विदेशी दोनों हैं। साहित्यिक साधन दो प्रकार के हैं- धार्मिक साहित्य और लौकिक साहित्य। धार्मिक साहित्य भी दो प्रकार के हैं - ब्राह्मण ग्रन्थ और अब्राह्मण ग्रन्थ। ब्राह्मण ग्रन्थ दो प्रकार के हैं - श्रुति जिसमें वेद, ब्राह्मण, उपनिषद इत्यादि आते हैं और स्मृति जिसके अन्तर्गत रामायण, महाभारत, पुराण, स्मृतियाँ आदि आती हैं। लौकिक साहित्य भी चार प्रकार के हैं - ऐतिहासिक साहित्य, विदेशी विवरण, जीवनी और कल्पना प्रधान तथा गल्प साहित्य। पुरातात्विक सामग्रियों को तीन भागों में बाँटा जा सकता है - अभिलेख, मुद्राएं तथा भग्नावशेष स्मारक।

साहित्यिक साधन

  • 1. धार्मिक साहित्य
  • 2. ब्राह्मण ग्रंथ
  • 3. श्रुति (वेद ब्राह्मण उपनिषद् वेदांग)
  • 4. स्मृति (रामायण महाभारत पुराण स्मृतियाँ)
  • 5. अब्राह्मण ग्रंथ
  • 6. लौकिक साहित्य
  • 7. ऐतिहासिक
  • 8. विदेशी विवरण
  • 9. जीवनी
  • 10. कल्पना प्रधान तथागल्प साहित्य
  • पुरातात्विक साधन

  • 1अभिलेख
  • 2मुद्राएँ
  • 3भग्नावशेष स्मारक
  • साहित्यिक साधन

    वेद

    ऐसे ग्रन्थों में वेद सर्वाधिक प्राचीन हैं और वे सबसे पहले आते हैं। वेद आर्यों के प्राचीनत ग्रन्थ हैं जो चार हैं-ऋग्वेद, सामवेद, यजुर्वेद और अथर्ववेद से आर्यों के प्रसार; पारस्परिक युद्ध; अनार्यों, दासों, दासों और दस्युओं से उनके निरंतर संघर्ष तथा उनके सामाजिक, धार्मिक तथा आर्थिक संगठन की विशिष्ट मात्रा में जानकारी प्राप्त होती है। इसी प्रकार अथर्ववेद से तत्कालीन संस्कृति तथा विधाओं का ज्ञान प्राप्त होता है।

    ब्राह्मण

    वैदिक मन्त्रों तथा संहिताओं की गद्य टीकाओं को ब्राह्मण कहा जाता है। पुरातन ब्राह्मण में ऐतरेय, शतपथ, पंचविश, तैतरीय आदि विशेष महत्वपूर्ण हैं। ऐतरेय के अध्ययन से राज्याभिषेक तथा अभिषिक्त नृपतियों के नामों का ज्ञान प्राप्त होता है। शथपथ के एक सौ अध्याय भारत के पश्चिमोत्तर के गान्धार, शाल्य तथा केकय आदि और प्राच्य देश, कुरु, पांचाल, कोशल तथा विदेह के संबंध में ऐतिहासिक कहानियाँ प्रस्तुत करते हैं। राजा परीक्षित की कथा ब्राह्मणों द्वारा ही अधिक स्पष्ट हो पायी है।

    उपनिषद

    उपनिषदों में ‘बृहदारण्यक’ तथा ‘छान्दोन्य’, सर्वाधिक प्रसिद्ध हैं। इन ग्रन्थों से बिम्बिसार के पूर्व के भारत की अवस्था जानी जा सकती है। परीक्षित, उनके पुत्र जनमेजय तथा पश्चातकालीन राजाओं का उल्लेख इन्हीं उपनिषदों में किया गया है। इन्हीं उपनिषदों से यह स्पष्ट होता है कि आर्यों का दर्शन विश्व के अन्य सभ्य देशों के दर्शन से सर्वोत्तम तथा अधिक आगे था। आर्यों के आध्यात्मिक विकास प्राचीनतम धार्मिक अवस्था और चिन्तन के जीते जागते जीवन्त उदाहरण इन्हीं उपनिषदों में मिलते हैं।

    वेदांग

    युगान्तर में वैदिक अध्ययन के लिए छः विधाओं की शाखाओं का जन्म हुआ जिन्हें ‘वेदांग’ कहते हैं। वेदांग का शाब्दिक अर्थ है वेदों का अंग, तथापि इस साहित्य के पौरूषेय होने के कारण श्रुति साहित्य से पृथक ही गिना जाता है। वे ये हैं-शिक्षा, कल्प, व्याकरण, निरूक्त, छन्दशास्त्र तथा ज्योतिष। वैदिक शाखाओं के अन्तर्गत ही उनका पृथकृ-पृथक वर्ग स्थापित हुआ और इन्हीं वर्गों के पाठ्य ग्रन्थों के रूप में सूत्रों का निर्माण हुआ। कल्पसूत्रों को चार भागों में विभाजित किया गया-श्रौत सूत्र जिनका संबंध महायज्ञों से था, गृह्य सूत्र जो गृह संस्कारों पर प्रकाश डालते थे, धर्म सूत्र जिनका संबंध धर्म तथा धार्मिक नियमों से था, शुल्व सूत्र जो यज्ञ, हवन-कुण्ठ बेदी, नाम आदि से संबंधित थे। वेदांग से जहाँ एक ओर प्राचीन भारत की धार्मिक अवस्थाओं का ज्ञान प्राप्त होता है, वहाँ दूसरी ओर इसकी सामाजिक अवस्था का भी।

    स्मृतियाँ

    स्मृतियों को 'धर्म शास्त्र' भी कहा जाता है- 'श्रस्तु वेद विज्ञेयों धर्मशास्त्रं तु वैस्मृतिः।' स्मृतियों का उदय सूत्रों को बाद हुआ। मनुष्य के पूरे जीवन से सम्बंधित अनेक क्रिया-कलापों के बारे में असंख्य विधि-निषेधों की जानकारी इन स्मृतियों से मिलती है। सम्भवतः मनुस्मृति (लगभग 200 ई.पूर्व. से 100 ई. मध्य) एवं याज्ञवल्क्य स्मृति सबसे प्राचीन हैं। उस समय के अन्य महत्त्वपूर्ण स्मृतिकार थे- नारद, पराशर, बृहस्पति, कात्यायन, गौतम, संवर्त, हरीत, अंगिरा आदि, जिनका समय सम्भवतः 100 ई. से लेकर 600 ई. तक था। मनुस्मृति से उस समय के भारत के बारे में राजनीतिक, सामाजिक एवं धार्मिक जानकारी मिलती है। नारद स्मृति से गुप्त वंश के संदर्भ में जानकारी मिलती है। मेधातिथि, मारुचि, कुल्लूक भट्ट, गोविन्दराज आदि टीकाकारों ने 'मनुस्मृति' पर, जबकि विश्वरूप, अपरार्क, विज्ञानेश्वर आदि ने 'याज्ञवल्क्य स्मृति' पर भाष्य लिखे हैं।

    महाकाव्य

  • रामायण: रामायण की रचना महर्षि बाल्मीकि द्वारा पहली एवं दूसरी शताब्दी के दौरान संस्कृत भाषा में की गयी । बाल्मीकि कृत रामायण में मूलतः 6000 श्लोक थे, जो कालान्तर में 12000 हुए और फिर 24000 हो गये । इसे 'चतुर्विशिति साहस्त्री संहिता' भ्री कहा गया है। बाल्मीकि द्वारा रचित रामायण- बालकाण्ड, अयोध्याकाण्ड, अरण्यकाण्ड, किष्किन्धाकाण्ड, सुन्दरकाण्ड, युद्धकाण्ड एवं उत्तराकाण्ड नामक सात काण्डों में बंटा हुआ है। रामायण द्वारा उस समय की राजनीतिक, सामाजिक एवं धार्मिक स्थिति का ज्ञान होता है। रामकथा पर आधारित ग्रंथों का अनुवाद सर्वप्रथम भारत से बाहर चीन में किया गया। भूशुण्डि रामायण को 'आदिरामायण' कहा जाता है।
  • महाभारत: महर्षि व्यास द्वारा रचित महाभारत महाकाव्य रामायण से बृहद है। इसकी रचना का मूल समय ईसा पूर्व चौथी शताब्दी माना जाता है। महाभारत में मूलतः 8800 श्लोक थे तथा इसका नाम 'जयसंहिता' (विजय संबंधी ग्रंथ) था। बाद में श्लोकों की संख्या 24000 होने के पश्चात् यह वैदिक जन भरत के वंशजों की कथा होने के कारण ‘भारत‘ कहलाया। कालान्तर में गुप्त काल में श्लोकों की संख्या बढ़कर एक लाख होने पर यह 'शतसाहस्त्री संहिता' या 'महाभारत' कहलाया। महाभारत का प्रारम्भिक उल्लेख 'आश्वलाय गृहसूत्र' में मिलता है। वर्तमान में इस महाकाव्य में लगभग एक लाख श्लोकों का संकलन है। महाभारत महाकाव्य 18 पर्वो- आदि, सभा, वन, विराट, उद्योग, भीष्म, द्रोण, कर्ण, शल्य, सौप्तिक, स्त्री, शान्ति, अनुशासन, अश्वमेध, आश्रमवासी, मौसल, महाप्रास्थानिक एवं स्वर्गारोहण में विभाजित है। महाभारत में ‘हरिवंश‘ नाम परिशिष्ट है। इस महाकाव्य से तत्कालीन राजनीतिक, सामाजिक एवं धार्मिक स्थिति का ज्ञान होता है।
  • पुराण

    प्राचीन आख्यानों से युक्त ग्रंथ को पुराण कहते हैं। सम्भवतः 5वीं से 4थी शताब्दी ई.पू. तक पुराण अस्तित्व में आ चुके थे। ब्रह्म वैवर्त पुराण में पुराणों के पांच लक्षण बताये ये हैं। यह हैं- सर्प, प्रतिसर्ग, वंश, मन्वन्तर तथा वंशानुचरित। कुल पुराणों की संख्या 18 हैं- 1. ब्रह्म पुराण 2. पद्म पुराण 3. विष्णु पुराण 4. वायु पुराण 5. भागवत पुराण 6. नारदीय पुराण, 7. मार्कण्डेय पुराण 8. अग्नि पुराण 9. भविष्य पुराण 10. ब्रह्म वैवर्त पुराण, 11. लिंग पुराण 12. वराह पुराण 13. स्कन्द पुराण 14. वामन पुराण 15. कूर्म पुराण 16. मत्स्य पुराण 17. गरुड़ पुराण और 18. ब्रह्माण्ड पुराण

    बौद्ध साहित्य

    बौद्ध साहित्य को ‘त्रिपिटक‘ कहा जाता है। महात्मा बुद्ध के परिनिर्वाण के उपरान्त आयोजित विभिन्न बौद्ध संगीतियों में संकलित किये गये त्रिपिटक (संस्कृत त्रिपिटक) सम्भवतः सर्वाधिक प्राचीन धर्मग्रंथ हैं। वुलर एवं रीज डेविड्ज महोदय ने ‘पिटक‘ का शाब्दिक अर्थ टोकरी बताया है। त्रिपिटक हैं- सुत्तपिटक, विनयपिटक और अभिधम्मपिटक।

    जैन साहित्य 

    ऐतिहसिक जानकारी हेतु जैन साहित्य भी बौद्ध साहित्य की ही तरह महत्त्वपूर्ण हैं। अब तक उपलब्ध जैन साहित्य प्राकृत एवं संस्कृत भाषा में मिलतें है। जैन साहित्य, जिसे ‘आगम‘ कहा जाता है, इनकी संख्या 12 बतायी जाती है। आगे चलकर इनके 'उपांग' भी लिखे गये । आगमों के साथ-साथ जैन ग्रंथों में 10 प्रकीर्ण, 6 छंद सूत्र, एक नंदि सूत्र एक अनुयोगद्वार एवं चार मूलसूत्र हैं। इन आगम ग्रंथों की रचना सम्भवतः श्वेताम्बर सम्प्रदाय के आचार्यो द्वारा महावीर स्वामी की मृत्यु के बाद की गयी।

    विदेशियों के विवरण

  • 1. यूनानी-रोमन लेखक
  • 2. चीनी लेखक
  • 3. अरबी लेखक
  • पुरातत्त्व 

    पुरातात्विक साक्ष्य के अंतर्गत मुख्यतः अभिलेख, सिक्के, स्मारक, भवन, मूर्तियां चित्रकला आदि आते हैं। इतिहास निमार्ण में सहायक पुरातत्त्व सामग्री में अभिलेखों का महत्त्वपूर्ण स्थान है। ये अभिलेख अधिकांशतः स्तम्भों, शिलाओं, ताम्रपत्रों, मुद्राओं पात्रों, मूर्तियों, गुहाओं आदि में खुदे हुए मिलते हैं। यद्यपि प्राचीनतम अभिलेख मध्य एशिया के ‘बोगजकोई‘ नाम स्थान से क़रीब 1400 ई.पू. में पाये गये जिनमें अनेक वैदिक देवताओं - इन्द्र, मित्र, वरुण, नासत्य आदि का उल्लेख मिलता है।

    चित्रकला

    चित्रकला से हमें उस समय के जीवन के विषय में जानकारी मिलती है। अजंता के चित्रों में मानवीय भावनाओं की सुन्दर अभिव्यक्ति मिलती है। चित्रों में ‘माता और शिशु‘ या ‘मरणशील राजकुमारी‘ जैसे चित्रों से गुप्तकाल की कलात्मक पराकाष्ठा का पूर्ण प्रमाण मिलता है। 


    Means of information about ancient Indian history



    The sources of information about the history of ancient India can be divided into two parts - literary resources and archaeological resources, which are both indigenous and foreign. Literary literature is of two types – religious literature and secular literature. There are also two types of religious literature - Brahman texts and non-Brahmin texts. There are two types of Brahman texts - Shruti in which Vedas, Brahmanas, Upanishads etc. come and Smriti under which Ramayana, Mahabharata, Puranas, Smritis etc. There are also four types of secular literature - historical literature, foreign description, biography and fiction and fiction literature. Archaeological materials can be divided into three parts - inscriptions, seals and ruined monuments.

    literary instrument

    1. Religious literature 
    2. Brahman texts 
    3. Shruti (Ved Brahman Upanishad Vedanga) 
    4. Smriti (Ramayana Mahabharata Purana Smritis) 
    5. Abrahamic texts 
    6. Cosmic literature 
    7. Historical . Foreign Description 
    9. Biography 
    10. Imagination based Tath Fiction

    Archaeological Resources 

    1 Records 
    2 Currencies 
    3 Ruins Monuments 

    Literary Resourcesli

    vedas 

    The Vedas are the oldest of such texts and they come first. The Vedas are the oldest texts of the ayas, which are four - the spread of ayans from the Rigveda, Samveda, Yajurveda and Atharvaveda; Interpersonal warfare, their constant struggle with slaves, slaves, slaves and dacoits, and their social, religious and economic organization provide a specific amount of information. Similarly, knowledge of the then culture and genres is obtained from the Atharvaveda.

    Brahman

    The prose commentaries of Vedic hymns and samhitas are called brahmins. Aitareya, Shatapatha, Panchvish, Taitriya etc. are particularly important in the ancient Brahmins. The study of Aitareya gives knowledge of the coronation and the names of the anointed Nripatis. The one hundred chapters of Shathpath present historical stories in relation to the Gandhara, Shalya and Kekaya etc and oriental countries, Kuru, Panchala, Kosala and Videha in the north-west of India. The story of King Pariksisheta became more clear only through the Brahmins.

    Upanishads

    Among the Upanishads, 'Buhadaranyaka' and 'Chandonya' are the most famous. The condition of India before Bimbisara can be known from these texts. Parikshit, his son Janamejaya and later kings are mentioned in these Upanishads. It is clear from these Upanishads that the philosophy of the Ayans was the best and far ahead of the philosophy of other civilized countries of the world. Spiritual development of Ayans, living examples of the oldest religious stage and thinking are found in these Upanishads.

    Vedang

    In the epoch, for Vedic study, branches of six disciplines were born, which are called 'Vedanga'. Vedanga literally means part of the Vedas, however, due to the masculine nature of this literature, it is counted separately from the Shruti literature. They are education, kalpa, grammar, nirukta, verses and astrology. Within the Vedic branches, their separate class was established and the sources were created in the form of texts of these classes. The Kalpasutras were divided into four parts - Shraut Sutras which were related to Mahayagyas, Grihya Sutras which threw light on the rituals of the house, Dharma Sutras which were related to religion and religious rules, Shulva Sutras which deal with Yagya, Havan- Kuntha Bedi, Naam etc. were related to. While on the one hand knowledge of the religious conditions of ancient India is obtained from Vedanga, on the other hand also its social condition.

    memories

    Smritis are also called 'Dharma Shastra' - 'Srastu Veda Vijye Dharmashastra Tu Vaismritih'. Smritis emerged after the Sus. Information about innumerable laws and prohibitions about many activities related to the whole life of human beings comes from these memories. Probably Manusmriti (about 200 BC to 100 AD) and Yajnavalkya Smriti are the oldest. Other important smritikars of that time were - Narada, Parashara, Brihaspati, Katyayana, Gautam, Samvat, Harit, Angira etc., whose time was probably from 100 AD to 600 AD. Manusmriti gives political, social and religious information about India of that time. Narada Smriti gives information about the Gupta dynasty. Commentators like Medhatithi, Maruchi, Kulluk Bhatta, Govindraj etc. have written commentaries on 'Manusmriti', while Vishwaroop, Aparak, Vigyaneshwar etc. have written commentaries on 'Yajnavalkya Smriti'.

    epic

    • Ramayana: The Ramayana was composed by Maharishi Valmiki in the Sanskrit language during the 1st and 2nd centuries AD. There were originally 6000 lokas in Valmiki's Ramayana, which later became 12000 and then became 24000. It has also been called 'Chaturvishiti Sahastri Samhita'. The Ramayana composed by Valmiki is divided into seven kandas namely Balkand, Ayodhyakand, Aranyakand, Kishkindhakand, Sunderkand, Yudhkand and Uttarakand. The political, social and religious situation of that time is known through Ramayana. The texts based on the Ramayana were first translated outside India in China. Bhusundi Ramayana is called 'Adiramayana'.

    • Mahabharata: The Mahabharata, composed by Maharishi Vyasa, is larger than the epic Ramayana. The original time of its creation is considered to be the fourth century BC. There were originally 8800 lokas in the Mahabharata and its name was 'Jayasamhita' (Victory texts). Later, after the number of verses was 24000, this Vedic mass was called 'Bharat' due to being the story of the descendants of Bharata. Later, when the number of verses increased to one lakh during the Gupta period, it was called 'Shatasahastri Samhita' or 'Mahabharata'. The earliest mention of Mahabharata is found in 'Ashvalaya Grihasutra'. At present there is a compilation of about one lakh verses in this epic. The Mahabharata epic is divided into 18 Parva-Adi, Sabha, Van, Virat, Udyog, Bhishma, Drona, Karna, Shalya, Sauptik, Stree, Shanti, Discipline, Ashwamedha, Ashramavasi, Mausal, Mahaprasthanik and Swargarohan. The name 'Harivansh' is an appendix in the Mahabharata. This epic gives knowledge of the political, social and religious situation of the time.

    Puranas 

    The text containing ancient legends is called Purana. Probably 5th to 4th century BC. By then the Puranas had come into existence. In the Brahma Vaivarta Purana, these are the five characteristics of the Puranas. These are – Sarpa, Pratisarga, Vansh, Manvantara and Vanshnucharit. The total number of Puranas are 18- 1. Brahma Purana 2. Padma Purana 3. Vishnu Purana 4. Vayu Purana 5. Bhagavata Purana 6. Nardiya Purana, 7. Markandeya Purana 8. Agni Purana 9. Bhavishya Purana 10. Brahma Vaivata Purana, 11. Linga Purana 12. Varaha Purana 13. Skanda Purana 14. Vamana Purana 15. Kurma Purana 16. Matsya Purana 17. Garuda Purana and 18. Brahmanda Purana

    Buddhist literature

    Buddhist literature is called Tripitaka. The Tripitakas (Sanskrit Tripitakas) are probably the most ancient scriptures, compiled in various Buddhist councils organized after the parinirvana of Mahatma Buddha. Wular and Reese Davids have given the literal meaning of 'pitaka' as basket. The Tripitakas are the Sutta Pitaka, the Vinaya Pitaka and the Abhidhamma Pitaka.

    Jain literature

    Jain literature is also as important as Buddhist literature for historical information. The Jain literature available so far is found in Prakrit and Sanskrit languages. Jain literature, which is called 'Agam', is said to number 12 of them. Later on their 'Appangas' were also written. Along with the Agamas, the Jain texts have 10 verses, 6 verse sutras, one Nandi sutra, one Anuyogadwara and four Moola sutras. These Agama texts were probably composed after the death of Mahavir Swami by the masters of the Shvetambara sect.

    Description of Foreigners 

    1. Greco-Roman Writers 
    2. Chinese Writers 
    3. Arabic Writers

    Archaeological evidence mainly includes inscriptions, coins, monuments, buildings, sculptures, paintings etc. Records have an important place in the supporting archeological material in the making of history. These inscriptions are mostly found carved in pillars, rocks, copper plates, currency vessels, idols, cavities etc. Although the earliest records date from the Bogjakoi name place in Central Asia, around 1400 BC. In which many Vedic deities - Indra, Mitra, Varuna, Nasatya etc. are mentioned.

    archeology

    Archaeological evidence mainly includes inscriptions, coins, monuments, buildings, sculptures, paintings etc. Records have an important place in the supporting archeological material in the making of history. These inscriptions are mostly found carved in pillars, rocks, copper plates, currency vessels, idols, cavities etc. Although the earliest records date from the name place 'Bogjakoi' in Central Asia, around 1400 BC. In which many Vedic deities - Ind, Mitra, Varuna, Nasatya etc. are mentioned.

    drawing 

    Painting gives us information about the life of that time. Beautiful expression of human emotions is found in the paintings of Ajanta. Paintings such as 'Mother and Child' or 'Death Princess' give full evidence of the artistic culmination of the Gupta period.

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